BENGKEL IBU&BAPA



hari ini saya telah mengikuti kursus bengkel ibu&bapa di tadika kemas teluk dalam,Pulau Pangkor.

Pengenalan pentingnya untuk kita mendidik anak-anak..

Kebolehan membaca merupakan kemahiran yang penting diperoleh walaupun kanak-kanak masih di peringkat tadika. Kanak-kanak yang sudah boleh membaca ayat-ayat mudah dengan lancar dan menguasai sekumpulan perbendaharaan kata asas serta boleh mengeja perkataan yang tidak dikenali sebelum memasuki Tahun Satu berada dalam kedudukan yang lebih selesa dan menyakinkan jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang tidak menguasainya. Memang tidak terlewat untuk kanak-kanak belajar membaca ketika di Tahun Satu, tetapi dengan saiz kelas yang besar dan pelbagai kekangan yang dihadapi oleh pihak guru dan sekolah, akan berlaku bimbingan membaca yang tidak sempurna . Ini bererti, kanak-kanak yang lemah membaca mungkin kekal lemah ketika berada di sekolah rendah . Gambaran yang diketengahkan menegaskan bahawa betapa pentingnya kebolehan membaca di kalangan kanak-kanak tadika diberikan perhatian yang sewajarnya. Bertitik tolak daripada pandangan ini, maka satu kajian kes yang meninjau pelbagai aspek kebolehan membaca di kalangan murid-murid Tadika IPDA (Institut Perguruan Darulaman) dijalankan. Kajian ini memberi tumpuan kepada tiga aspek, iaitu
tahap kebolehan membaca
masalah yang dihadapi oleh murid dalam ujian membaca dan
peranan ibu bapa dan persekitaran keluarga.
Kami berharap agar dapat kajian ini boleh membantu guru dan ibu bapa murid-murid berkenaan membuat refleksi terhadap peranan masing-masing dalam membantu murid (anak) belajar membaca. Di samping itu, ia juga diharap berguna untuk pensyarah dan guru pelatih khasnya pengkhususan Prasekolah untuk memahami dengan lebih mendalam lagi tentang isu-isu belajar membaca di kalangan murid-murid tadika.

Program pada hari ini adalah dari kemas,dan saya pun menyertainya.pelbagai aktiviti diadakan pada hari ini,dan pada pembelajaran hari ini semua yang hadir bolehlah mengajar anak-anak mereka dirumah nanti..


cikgu tadika kemas yang mengajar dsini..


tengah menyanyikan lagu..sang labah-labah




time akviti berkumpulan
kena buat arca degan barang-barang yg tlh dsediakan..INI KUMP AYAM..




ini kump gajah..bAHANNYER TANAH LIAT..


INI KUMP MIAW,KUCING..emm kene melukis la plak kump temanla nie..huhu..




inilah hasilnya setelah siap...






inilah aktiviti yg telah kami buat..

pic ku ini jer..asyik amik pic owg jer....stu jer la pic amik..







0 Responses